torstai 5. kesäkuuta 2014

Mikä muuttuu 13.6.2014?

Helsingin koulutusreissu on ohi ja meikäläinen on palannut arkeen.
Tiistaina ei nyt voinut sanoa, että tein mitään, vaikka teinkin: Muokkasin luonnosta ensi viikon perjantain takia:
Kuluttajansuojalaki muuttuu koskien etäkauppaa ja sillä oli aika suuri tekninen merkitys kohidstuen nimenomaan sopimusehtoihin. Suurinosa muutoksista on pientä pränttiä koskevaa tietoa, jolla halutaan tukea asiakkaan oikeuksia, kun hän on ostamassa jotain etänä (verkkokauppa-, puhelin-, kotimyynti).


Suurin asiakkaille näkyvä muutos on mahdollisten palautusten muuttuminen maksullisiksi. Minä en itse aio laittaa missään nimessä palautuksia maksullisiksi, vaan jatkossakin palauttaminen on Suomessa ilmaista, mutta Cosechan tuotteissa palautusprosentti onkin n. 0,83 % tilauksista.
Ymmärrän kyllä toisia pienyrittäjiä, että jos palautusprosentti tuotteissa on 30 - 50 %, on kulut kyllä hyvin isot. Varsinkaan kun tuo meidän yksinoikeudella toimiva postilaitos ei tosiaan ole mikään edulllinen.
(Esimerkiksi isot kodinkoneet eivät ole kuuluneet ilmaisen palautuksen piiriin, koska ne ovat erikoiskuljetuksen vaatimaa kamaa)
Elinkeinoharjoittajan tulee tuoda maksullisuus ilmi ja jos näin en ole, niin palautuksen kuuluu on ilmainen.

Toinen näkyvä muutos on se, että tilattuja tuotteita ei palautetakaan noin vain, vaan siitä pitää etukäteen ilmoittaa. Mielestäni tämä on yrittäjänä hyvä asia, koska silloin osaan itse varautua jos ja kun tulee vaihtoja tai palautuksia ja myös osalle yrittäjistä tämä mahdollistaa ongelmaksi syntyneistä noutamattomista paketeista voi periä syntyneet kulut (tämäkin tulee antaa ennakolta tiedoksi asiakkaalle).
Ennen Cosechan tuotteet pitänyt lähettää palautukset tavanomaisella postilla, koska minulla ei ole ollut Itellan kanssa asiakaspalautussopimusta ja minä olen sitten jälkikäteen lähettänyt asiakkaalle syntyneet kulut tilisiirtona.
Nyt sitten oman yrityksen ja kaupparekisteriin liittymisen myötä saan tämänkin asiakaspalautussopimuspalvelun käyttöön piakoin.
Tällöin kulut laskutetaan minulta jälkikäteen, eikä asiakkaan tarvitse kuin ilmoittaa ja kiikuttaa palautettavat tuotteet postiin ja pyytää kuitti. Tämän jälkeen oottelemaan vain minun yhteydenottoa!
(Ilmainen palautus on voimassa vain Suomeen tilatuilla Cosecha -tuotteilla.)

Lakiin on kirjattu myös peruutuslomake, jota voidaan käyttää. Halutessaan asiakas voi sen myös sen toimittaa (linkki tulee tilausvahvistuksen yhteydessä), mutta minulle ainakin toistaiseksi riittää ilmoitus yhteydenottolomakkeella tai sähköpostitse.

Asiakkaan maksamat rahat tulee lain mukaan palauttaa 14 vuorokauden kuluessa, kun palautusilmoitus on annettu. Tämän kohdan ymmärrän mitä parhaiten, koska ennen palautus tuli tehdä 30 vuorokauden kuluessa siitä kun tuote on saapunut. Mutta tietystihän elinkeinoharjottajalla (yrittäjällä) on oikeus edellyttää, että peruutuksen kohteena olevat tuotteet palautetaan ennen rahan maksamista takaisin. Rahat pitää ensisijaisesti palauttaa sillä tavoin ku ne on maksettu, eli tilisiirrot (verkkopankkipainikkeet) tilisiirtona ja luottokortilla maksetut luottokortille jne.


Mutta sitten siitä, kun on kohistu että tuotteen voisi palauttaa vaikka se olisi käytetty, on ymmärrettävästi aiheuttanut huolta yrittäjien keskuudessa. Tämän kohdan kirjoittamisella en halua ketään ylistää siihen, että tilaa, käytä ja palauta vaan kertoa mistä siinä on kyse.
Lain mukaan asiakkaalla on tuotteesta huolenpitovelvollisuus eli hänen tulee huolehtia tuotteesta, niin että se on muuttumaton ja  vähentymätön eli toisin sanoen tuotetta saa kokeilla, mutta ei käyttää.
Uusi laki kuitenkin sallii tuotteen palauttamisen, vaikka tuote olisi muuttumaton ja vähentymätön. Tällöin kuitenkin yrityksellä on mahdollisuus periä arvonalennus aina tuotteen täyteen hintaan saakka, jos sitä on käytetty vastoin laissa säädettyä huolenpitovelvollisuutta.
Cosechan tuotteissa tämä tarkoittaa sitä, että tuoteesta josta ei ole huolehdittu lain edellyttämällä tavalla, on tavallinen lakiin perustuva 14 päivän peruutusoikeus, mutta arvonalennus voidaan periä aina tuotteen täyteen hintaan saakka. Muutoin tuotteella on 30 päivän vaihto- ja palautusoikeus.

Sitten muita muutoksia, jotka eivät sillä tavalla vaikuta asiakkaaseen, on että 21 laissa määriteltyä tietoa tulee olla asiakkaan saatavilla ENNEN tilausta, sekä tilausvahvistuksessa, joka tulee esim. sähköpostiin tai tuotteiden mukana. Ennakkotiedoissa on mm. elinkeinoharjoittajan yhteystiedot ja lain tullessa voimaan tulee ilmoittaa myös fyysinen sijainti, pelkkä postilokero ei perjantai 13. päivän jälkeen enää riitä.

Lisäksi tilauksen käynnistyessä (esim. siirrettäessä tuote ostoskoriin), tulee ilmoittaa mahdolliset toimitusrajoitukset ja hyväksyttävät maksuvälineet. Cosechalla näkyy nykyään käytössä olevat maksutavat (verkkopankkipainikkeet, lasku / osamaksu sekä luottokortit ja PayPal).
Toimitusrajoituksia Cosechalla ei ole, mutta muut yrittäjät eivät välttämättä toimita ulkomaille, niin heidän tulisi tämä ilmoittaa tilauksen käynnistyessä.

Ostoskorissa tulee näkyä hyväksytyt maksutavat sekä mahdolliset toimitusrajoitukset
Vielä ennen tilausta on muutamia kohtia, jotka pitää olla näkyvillä:
Tilaukseen sisältyvien tuotteiden tai palveluiden pääominaisuudet, kokonaishinta veroineen ja jos ei ole tiedossa täsmällistä hintaa, hinnan määräytymisen perusteet. Toimitus- ja muut kulut ja mahdolliset lisäkulut jotka voi aiheutua, sopimuksen kesto ja sopimusvelvotteiden vähimmäiskesto.
Tilaajalla tulee olla myös tieto maksuvelvollisuudesta ja sen hyväksymisestä, mutta itse olen saanut ohjeet, että riittäisi ostoskorinäkymässä selkeästi tilauksen kokonaishinta ja painike, josta painetaan "hyväksyn tilauksen", "kassalle" tai "maksamaan" tms.

Tämän jälkeen tilaajalla tulee toimittaa vahvistus viimeistään tavaranluovutusajankohtana tai ennen palvelun suorittamista, mutta ainakin meikäläisen verkkopuodissa se tilausvahvistus niine 21 tietoineen lähtee välittömästi sähköpostiin. Tätä ei tarvitse toimittaa, jos ne on toimitettu jo pysyvällä tavalla aiemmin (kuitenkaan tietojen pelkkä olemassaolo verkkokaupan sivuilla ei riitä).

Sitten oli vielä määräys koskien puhelinasiakaspalvelun laskennallista hintaa, joka on vuonna 2014 8,8 senttiä minuutilta. Tämä ei koske Cosechaa ainakaan toistaiseksi, koska soittaessasi Cosechan numeroon, se ohjautuu ihan tavalliseen matkapuhelinliittymään, jonka kustannus on oman operaattorin lanka- tai matkapuhelinmaksu. Tämän kohdan ulkopuolelle on rajattu maksulliset myynti- ja tilausnumerot, sopimuksen perusteella puhelimitse tapahtuva palvelku tai lisäpalveluiden myynti.

Pääasiallisesti lain tarkoituksena on yhtenäistää Euroopan unionin alueella liiketoimintapoja ja helpottaa kuluttaja-asiakkaiden asemaa verkkopuodissa. Itse olen lähtenyt siitä aina, että olen täällä asiakasta palvelemassa ja tarjoamassa hänelle sitä mitä hän hakee. Asiakas ei ole vihollinen, vaan minun palkanmaksajani ja hän tuo sen rahan minun lompakkooni. Sen takia on hyvin tärkeää, että toimintani yrityksenä on läpinäkyvää, eikä tietoja pidä kaivaa 15 sivua pitkistä vaikeaselkoisista toimitusehdoista.

Tässä pääasiallinen paketti siitä mitä tuo tuleva laki pitää sisällään.
Pohjana kirjoitukselle käytin Juridia Bützowin koulutuksessaan antamaa koulutusmateriaalia. Saa esittää kysymyksiä, kommentteja, ihmettelyä, mitä vain!

♥:llä Mirka

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti