torstai 12. joulukuuta 2013

Cosechan toimintaperiaatteet

Olen seurannut tässä jo jonkin aikaa hyvän ystäväni kamppailua oman yrityksen kanssa. Minusta on ollut huikean hienoa tutustua tähän upeaan yrittäjään josta pääsemmekin tämän iltaisiin mietintöihin.
Hänen yrityksensä on alalla, jossa kilpailu on kovaa sekä raadollista. Erottuminen joukosta on hyvin hankalaa. 

On kuitenkin yrittäjiä jotka epätoivoisesti yrittävät saada asiakkaita näin hiljaisina aikoina. On tarjouksia, alennuksia ja vähän lisää tarjouksia sekä alennuksia. 

Asiakkaat tottunevat tähän ja oma kate laskee jatkuvasti siihen nähden, että jos saisi myytyä normaalihinnalla.
Itse lopetin kaikki myyjäis- ja messutarjoukset siihen kun tajusin että mieluummin myyn 10 normaalihintaista kuin 15 alennetulla hinnalla olevaa tuotetta. Itseasiassa tämä johti siihen laskemissani, että tuote ilman alennus- ja muita kampanjoita on huomattavasti edullisempi asiakkaalle, eikä minulla täten ole paineita saada korvattua sitä alennuksen määrää tuotteiden menekissä.

Pyrin kuitenkin tarjoamaan muussa kuin hinnassa asiakkaalle sen mitä haluan tarjota tuotteesta.
  • Laatu
    • Tuote valmistetaan huolella ja rakkaudella ja jokaisen tuotteen valmistamiseen kiinnitetään huomiota. Tuotetta kehitetään myös palautteen ansiosta, jonka takia sitä on hurjan tärkeä saada. Pyrin lähettämään jokaisesta tilauksesta asiakkaalle vapaamuotoisen kyselyn, koska haluan varmistaa että se mihin asiakas laittaa rahansa, on sen rahan arvoinen.
  • Eettisyys
    • Minulle itselleni on hyvin tärkeää että tuote on valmistettu valvotuissa oloissa. En halua että jonkin hankkimani takia joku joutuu kärsimään, oli kyseessä ihminen tai eläin. Se on vain väärin ja saa minut voimaan jopa pahimmillaan fyysisesti pahoin.
    • Kaikki Cosechan tuotteet valmistetaan Suomessa, tällä hetkellä itse omin käsin ne rakennan. Ehkäpä tulevaisuudessa kanssani työskentelee myös palkattu työntekijä, josta voin työnantajana pitää huolta.
    • Tiedät myös ostaessasi, kuka kännykkäpussisi / kukkarosi / laukkusi / avainkaulanauhasi / muun tuotteen on tehnyt
  • Tyytyväisyystakuu
    • Haluan että jokainen joka ostaa minulta tuotteen, on siihen tyytyväinen.  Jos ei ole, voi sen palauttaa, jolloin palautan rahat. Tämä jo ihan sillä perusteella,  etten itse haluaisi tilata jotain netistä ja pettyä enkä voisi edes palauttaa sitä!
    • Taikka jos tuote rikkoontuu, sillä on takuu. Asiakas voi lähettää sen korjattavaksi ja korjaan sen erittäin mielelläni, vaikkakin olen syvästi pahoillani, että tuotteessa on ollut virhe. 
    • Takuu koskee myös mittatilaustuotteita, vaikkakaan niissä ei nyt yleistä palautus- tai vaihto-oikeutta ole. Kuitenkin mikäli niissä on vikaa tai se ei ole sitä mitä asiakas odotti, haluan tietää sen ja mahdollisesti jos vain voin korjata asian välittömästi.
  • Toimitusnopeus
    • Kun maksu saapuu tilille, en aikaile tuotteen lähetyksen kanssa. Koska 99 % tilauksista on kirjeitä, ne tulevat nopeasti omaan postilaatikkoon tai -luukkuun. Kaikki tuotteet lähtevät täältä 1. luokassa ja jos vain Posti suo, ne ovat vastaanottajalla seuraavana päivänä lähettämisestä.
      Tuotteet lähetetään yleensä samana päivänä, kun maksu on kirjautunut tilille, tietty riippuen maksuajankohdasta (esim. klo 21 illalla), saattaa lähetys siirtä seuraavalla päivälle.
    • Asiakkaan halutessa noutaa tuotteensa, se onnistyy työhuoneelta tai tapahtumista. Varastotuotteet ovat viimeistään seuraavana arkipäivänä noudettavissa. 
  • Asiakkaan arvostus
    • Minulle mikään ei ole tärkeämpää kuin olla kiitollinen asiakkaalle siinä vaiheessa kun hän valitsee Cosechan tuotteen. Hän tukee tällöin Suomea, paikallista työtä ja antaa minulle mahdollisuuden tehdä työtä, jota rakastan yli kaiken. Sen takia haluan kunnioittaa esimerkiksi Suomen kuluttajansuojalakia hyvin tarkoin ja pyrin aina tekemään asiat niin että asiakas on tyytyväinen. Tämä jo ihan sillä, että kukaan tai mikään muu ei tuo sitä rahaa kuin asiakas, joka arvostaa kädenjälkeäni.
    • Haluan tarjota asiakkaalle rehellisesti sitä mikä auttaa hänen elämässään. Rehellisesti asiakas on minulla 110 % mielessä, enkä mieti kuinka saisin omaa lompakkoani täytettyä vielä enemmän repimällä entistä enemmän rahaa asiakkailta tai muilta heikommassa asemassa olevalta (esim. tuotteiden valmistuttaminen Aasiassa tai Afrikassa kyseenalaisissa oloissa).

Kiitos 

Mikä tärkeintä, rakastan työtäni yli kaiken ja haluaisin että jokaisella meistä olisi elämässä jokin mielihyvää antava juttu, oli se sitten työ tai harrastus.

tiistai 10. joulukuuta 2013

Ärtymyksen joulumarkkinat

Kuinka kurjaa olikaan huomata mieli, jolla lähdin sunnuntaisista joulumyyjäisistä kotiin.
Kassiin eksyi vain yksi kirja ja Yrittäjä-lehti, jonka nappasin messukeskuksen aulasta.

Pettymys johtui lähinnä kahdesta asiasta. Ja kolmas nyt on vain noin yleensä huomio.

Käsityön hinta kyseisissä myyjäisissä.
En tajua, enkä käsitä ja vielä vähemmän ymmärrän miten joku voi oikeasti niin sokeasti ja halvalla myydä omaan työtään, välillä tuntui hintoja katsellessa ettei niillä katettu edes materiaalihintoja.
Olin menossa myymään tuotteitani tuonne, mutta jostain syystä sisäinen ääneni sanoi, että älä mene. Enkä mennyt.
En varmana olisi saanut mitään myydyksi, kun toisista pöydistä sai muutamalla eurolla KÄSINTEHDYN kännykkäpussin, siinä vieressä se 15 euron pussukka olisi ihan varmasti tuntunut aivan tökerön kalliilta.
Ainoa mikä tässä sen erottaa (toivottavasti), on se että minä teen tätä työkseni, ne toiset harrastavat.

Harrastajilla tuntuu välillä olevan hintakäsitykset hukassa. Jos nyt omat kulut saa pois, niin on tyytyväinen.
Itse kun olin harrastajana pyrkisin siihen, että hintatasoni noudattaisi yleistä hintatasoa, jotta en vahingossakaan polkisi ammatikseen sitä tekevien leipää hinnoillani. Tietenkin arvolisäveron (melkein 1/4 osa tuotteen hinnasta) jouduin toki nostamaan tuotteiden hintaa 1,5-2,00 eurolla per tuote, jotta edes osa tuon veron hinnasta katettaisiin. Tuotteiden hintoihin vaikuttaa myös se "näkymätön" osa, joka maksetaan valtiolle. Näitä ovat eläkemaksut sekä ansiotuloveron mukainen prosenttimaksu sekä vakuutukset, sähköt, materiaalikulut, verkkokaupasta / kivijalkakaupasta tulevat maksut, mahdolliset myyjäis-, messu- ja tapahtumapaikkakulut sekä tietysti myös kun näihin matkustetaan (useinmiten autolla) ei sekään ole läheskään ilmaista. Ja kun se joka myy omaa työtään yrittäjänä, ei saa muualta mitään.
Kaikki raha mikä tulee, tulee myynnistä (tuotteiden tai oman työn).

Aika hurjalta tuntuu siis mennä myymään harrastajien joukkoon, vaikkakin viime vuonna möin ihan kiitettävästi ollessani samoissa myyjäisissä. Mutta ehdottomasti myös jatkossa siis kuuntelen omaa intuiotani kannattaako mennä.

Mutta ei kukaan arvosta käsityötäsi tai käyttämääsi aikaa tuotteeseen, mikäli sitä et tee sinä itse.



Lisenssin vaativat kankaat
Monille tuntuu välillä olevat käsityöalalla epäselvää tekijänoikeudet. Kilpailijat varastavat surutta toisen ideoita, mutta sitten on näitä jotka surutta surruttelevat esimerkiksi Muumi-, Angry birds- tai Disney -kankaista myyntiin tuotteita. Harvemmin kylläkään ne ovat virallisia yrittäjiä.
Mutta kuinka paha mieli tuleekaan, kun itse miettii omaa työtään. En voi tehdä kovin pyydetystä Hello Kitty -kankaasta ilman sen oikeudet omistavan yrityksen lupaa, lisenssiä, myyntiin.

Ihan alkuaikoina pyysin saada myydä muutama Barbapapan. Lähetin viestini Ranskaan tökeröenglannilla ja vastauksena sain, että sain myydä muutaman. Nykypäivänä en voisi kysyä pelkkää lupaa, kun kuitenkin rahat ynnä muut kulkevat virallista tietä osuuskunnan kautta.

Itse en niinkään tiedä näitä lisensseistä sen enempää kuin että ne ovat törkeän kalliita ja näiden kankaiden käyttö edellyttää ehdottomasti sitä lisenssiä. Muutoin voi olla oikeudessa ja sepä vasta kallista lystiä on.

Asiakkaan tervehtiminen ja huomioiminen
Olen itse myyntityössäni pyrkinyt aina huomioimaan asiakkaan tarpeen tulla huomioiduksi ja mitä enemmän kokemusta kertyy myyjäisissä, tapahtumissa, messuilla ja markkinoilla tai missä ikinä olenkaan myymässä niin tuotteitani, niin myös sitä tarkemmin kiinnitän huomiota siihen, miten minua kohdellaan asiakkaana.

Sunnuntaina noissa myyjäisissä oli satoja myyjiä, joista vain ja ainoastaan kaksi tervehti meitä.
Ensimmäiseltä ostin kirjan, toiselta en tällä kertaa ostanut mitään, koska en kokenut tarpeelliseksi ostaa raastinta. Olisin halunnut ostaa montakin ihanaa juttua ja olisin ostanut - vain ja ainoastaan, jos myyjä olisi rehellisesti tervehtinyt ja mahdollisesti jopa kertonut tuottestaan. Ei siinäkään vaiheessa, kun jo pidin tuotetta kädessäni, oli hyvä jos sain edes myyjältä KATSEKONTAKTIA.
Tällöin pidän itselläni rahat, jotka olisin enemmänkin kuin mielelläni tuhlannut ja teen sen saman itse. Eipä se ole itseltäni pois, mutta myyjä menetti paljonkin kauppaa päivän aikana.

Olen jo aikaisemminkin kertonut tästä moikkaamisesta ja sain silloin kommentteja, että erilaiset asiakkaat tulee ottaa huomioon. Niinpä. Hyvä myyjä kuitenkin silti ottaa kontaktia asiakkaaseen, en minä ehdoin tahdoin ala tunkemaan rahaa jollekin käteen, josta tulee sellainen olo että olen hälle vain vaiva.
Aina on näitä, jotka kertovat sitten että he vain katselevat ja niin he saavatkin katsella, kosketella, haistella, mahdollisesti jopa maistella (vaikkakaan en kyllä tekstiilituotteita suosittele maistelemaan! :D) sekä ne jotka katoavat vain kuin tuhka tuuleen, mutta kummakseni kylläkin tapaan heitä melko harvoin ja pyrin käymään vain tapahtumissa, joissa oikeasti puhutaan satojen ihmisten tilalla tuhansista ihmisistä ja pyrin tervehtimään jokaista joka kulkee pöydän ohi ja vähänkin edes katselee suuntaani. Saatika, jos tulee pöydän äärelle!

keskiviikko 4. joulukuuta 2013

Ilmainen toimitus 4.-8.12.2013


Pitkästä aikaa taas Cosechan tuotteita saa ILMAN TOIMITUSKULUJA 4.-8.12.2013 välisen ajan Suomeen sekä Ahvenanmaalle!

Nyt siis tilailemaan vaan!
Klik, klikiti kliks!

tiistai 3. joulukuuta 2013

Retrotori ja brunssi

Sunnuntaina olin puolentoista vuoden jälkeen taas uudelleen Retrotori & Brunssi -tapahtumassa.
Tuo ihana paikka sijtaisee Turun Kärsämäessä, aivan Leafin tehtaan vieressä. Se on nykyään lounasravintola KahviTella, mutta sitä ennen siellä on valmistettu Hellaksen ihania herkkuja.
Tuo paikka itsessään on suojeltu ja historiaa täynnä.
Tuo itse tapahtuma, Retrotori ja brunssi on jo siis kahden vuoden ajan kerännyt kädentaitajia, vintageen erikoistuneita yrityksiä sekä yksityisiä vintageharrastajia myymään tuotteitaan ja kokoontumaan yhteen. Minulle tuo paikka on ollut aikalailla se verkostoitumisen huippupaikka, josta kaikki lähti pyörimään. ;)



Itse olin aika pettynyt kävijämääriin, mutta luulen että samanaikaiset Uuden muotoilun joulumyyjäiset Logomossa varastivat huomiota tältä piskuisemmalta tapahtumalta.
Kuitenkin Kärsämäkeekin löysi porukka tiensä, vaikkakin suuresti petyin kävijämääriin.
Itse en syönyt brunssia, mutta sain syödä pannukakkua, kermavaahtoa (eikä mitään valmista vaahtoa, vaan ihan itse vatkattua!!) sekä namsikkahilloa. :D

Päivä päättyi siihen, että kuitenkin päädyimme myös katsastamaan tuon jo aikaisemmin mainitun Uuden muotoilun myyjäiset ja kyllä, löysin myös tämän vuoden joululahjaideat sieltä!

Kuvia on muutama, koska rakas kännykkäni kamera on kyllä mahtava hyvässä, riittävästi valaistussa ilmastossa oikein mainio menopeli, mutta hämärän tullen siinä pitäisi käyttää salamaa ja kaikkihan nyt tietää salaman kanssa otetut kuvat, ellei sitten kyse ole useiden satojen arvoisesta järjestelmäkamerasta.
Tarkoitus oli, että olisin ottanut "tunnelmakuvia", mutta ne ovat melkoisen kehnoisia (ja tärähtäneitä), ettei niitä nyt oikein kannata julkaista.


Seuraavaksi nähdään Dear Designissa, paitsi että huomenna josko soittaisin sunnuntain Suomen suurimmista joulumarkkinoista, että liikenisikö sieltä vielä tilaa yhdelle.... ;)