torstai 12. joulukuuta 2013

Cosechan toimintaperiaatteet

Olen seurannut tässä jo jonkin aikaa hyvän ystäväni kamppailua oman yrityksen kanssa. Minusta on ollut huikean hienoa tutustua tähän upeaan yrittäjään josta pääsemmekin tämän iltaisiin mietintöihin.
Hänen yrityksensä on alalla, jossa kilpailu on kovaa sekä raadollista. Erottuminen joukosta on hyvin hankalaa. 

On kuitenkin yrittäjiä jotka epätoivoisesti yrittävät saada asiakkaita näin hiljaisina aikoina. On tarjouksia, alennuksia ja vähän lisää tarjouksia sekä alennuksia. 

Asiakkaat tottunevat tähän ja oma kate laskee jatkuvasti siihen nähden, että jos saisi myytyä normaalihinnalla.
Itse lopetin kaikki myyjäis- ja messutarjoukset siihen kun tajusin että mieluummin myyn 10 normaalihintaista kuin 15 alennetulla hinnalla olevaa tuotetta. Itseasiassa tämä johti siihen laskemissani, että tuote ilman alennus- ja muita kampanjoita on huomattavasti edullisempi asiakkaalle, eikä minulla täten ole paineita saada korvattua sitä alennuksen määrää tuotteiden menekissä.

Pyrin kuitenkin tarjoamaan muussa kuin hinnassa asiakkaalle sen mitä haluan tarjota tuotteesta.
  • Laatu
    • Tuote valmistetaan huolella ja rakkaudella ja jokaisen tuotteen valmistamiseen kiinnitetään huomiota. Tuotetta kehitetään myös palautteen ansiosta, jonka takia sitä on hurjan tärkeä saada. Pyrin lähettämään jokaisesta tilauksesta asiakkaalle vapaamuotoisen kyselyn, koska haluan varmistaa että se mihin asiakas laittaa rahansa, on sen rahan arvoinen.
  • Eettisyys
    • Minulle itselleni on hyvin tärkeää että tuote on valmistettu valvotuissa oloissa. En halua että jonkin hankkimani takia joku joutuu kärsimään, oli kyseessä ihminen tai eläin. Se on vain väärin ja saa minut voimaan jopa pahimmillaan fyysisesti pahoin.
    • Kaikki Cosechan tuotteet valmistetaan Suomessa, tällä hetkellä itse omin käsin ne rakennan. Ehkäpä tulevaisuudessa kanssani työskentelee myös palkattu työntekijä, josta voin työnantajana pitää huolta.
    • Tiedät myös ostaessasi, kuka kännykkäpussisi / kukkarosi / laukkusi / avainkaulanauhasi / muun tuotteen on tehnyt
  • Tyytyväisyystakuu
    • Haluan että jokainen joka ostaa minulta tuotteen, on siihen tyytyväinen.  Jos ei ole, voi sen palauttaa, jolloin palautan rahat. Tämä jo ihan sillä perusteella,  etten itse haluaisi tilata jotain netistä ja pettyä enkä voisi edes palauttaa sitä!
    • Taikka jos tuote rikkoontuu, sillä on takuu. Asiakas voi lähettää sen korjattavaksi ja korjaan sen erittäin mielelläni, vaikkakin olen syvästi pahoillani, että tuotteessa on ollut virhe. 
    • Takuu koskee myös mittatilaustuotteita, vaikkakaan niissä ei nyt yleistä palautus- tai vaihto-oikeutta ole. Kuitenkin mikäli niissä on vikaa tai se ei ole sitä mitä asiakas odotti, haluan tietää sen ja mahdollisesti jos vain voin korjata asian välittömästi.
  • Toimitusnopeus
    • Kun maksu saapuu tilille, en aikaile tuotteen lähetyksen kanssa. Koska 99 % tilauksista on kirjeitä, ne tulevat nopeasti omaan postilaatikkoon tai -luukkuun. Kaikki tuotteet lähtevät täältä 1. luokassa ja jos vain Posti suo, ne ovat vastaanottajalla seuraavana päivänä lähettämisestä.
      Tuotteet lähetetään yleensä samana päivänä, kun maksu on kirjautunut tilille, tietty riippuen maksuajankohdasta (esim. klo 21 illalla), saattaa lähetys siirtä seuraavalla päivälle.
    • Asiakkaan halutessa noutaa tuotteensa, se onnistyy työhuoneelta tai tapahtumista. Varastotuotteet ovat viimeistään seuraavana arkipäivänä noudettavissa. 
  • Asiakkaan arvostus
    • Minulle mikään ei ole tärkeämpää kuin olla kiitollinen asiakkaalle siinä vaiheessa kun hän valitsee Cosechan tuotteen. Hän tukee tällöin Suomea, paikallista työtä ja antaa minulle mahdollisuuden tehdä työtä, jota rakastan yli kaiken. Sen takia haluan kunnioittaa esimerkiksi Suomen kuluttajansuojalakia hyvin tarkoin ja pyrin aina tekemään asiat niin että asiakas on tyytyväinen. Tämä jo ihan sillä, että kukaan tai mikään muu ei tuo sitä rahaa kuin asiakas, joka arvostaa kädenjälkeäni.
    • Haluan tarjota asiakkaalle rehellisesti sitä mikä auttaa hänen elämässään. Rehellisesti asiakas on minulla 110 % mielessä, enkä mieti kuinka saisin omaa lompakkoani täytettyä vielä enemmän repimällä entistä enemmän rahaa asiakkailta tai muilta heikommassa asemassa olevalta (esim. tuotteiden valmistuttaminen Aasiassa tai Afrikassa kyseenalaisissa oloissa).

Kiitos 

Mikä tärkeintä, rakastan työtäni yli kaiken ja haluaisin että jokaisella meistä olisi elämässä jokin mielihyvää antava juttu, oli se sitten työ tai harrastus.

4 kommenttia:

  1. Hei Mirka! Kiva, että kirjoitat blogia yrittäjän näkökulmasta, koska näin asiakkaana ei osaa edes ajatellakaan, mitä se on myyntipöydän/ tietokoneruudun (nettikauppa) toiselta puolelta katsottuna. Esim. kun viimeksi kirjoitit mm. tekijänoikeuksista ja siitä, ettei esim. Disney-kankaista niin vaan tehdä ja myydä eteenpäin, vaan että luvat on saatava.
    Itse olen erittäin tyytyväinen Cosechasta ostamiini kännykkäpussiin, sekä samasta kankaasta valmistettuun kukkaroon :). Tulen suosittelemaan muillekin!
    T. Päivi

    VastaaPoista
  2. Moi Päivi,
    Lämmin kiitos kommentistasi, se lämmitti oikein paljon sydäntä! ♥

    Itse myöskään ennen aloittamista Cosechan takana puuhailua ymmärtänyt sanallakaan mitä yrittäjyys tai sen tapainen elämätapa edes voi ollakaan, vaikka olen kasvanut yrittäjän tyttärenä. Se on myös yksi syy, minkä takia haluan kirjoitella aiheesta ja myös siitä, että moni asia yrittämisessä on tabu, eikä niistä puhuta edes yrittäjien kesken. Itse olen alkanut puhumaan rehellisesti sen hyvistä ja huonoista puolista ja olen saanut hurjasti myös uusia näkökulmia omaan elämään ja yrittämiseen.

    Hyvää joulun odotusta Päivi sinulle ja tervetuloa takaisin shoppailemaan taas, kun tarvetta tulee! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos samoin ja varmasti tulen asioimaan Cosechalla jatkossakin :)! T. Päivi

      Poista