maanantai 25. marraskuuta 2013

Mietintöjä jälleenmyynnistä

Olen mietiskellyt tässä jo useamman kuukauden jälleenmyyntiä. Ajattelin, että avaan virallisesti jälleenmyynnin vasta kun laskutan osuuskunnan kautta. No nyt laskutan ja olen jo laskettanut useamman kuukauden, mutta en ole siltikään saanut päätöstä asialle jälleenmyynti.

Tässä kirjoituksessa en mieti jälleenmyyntiä tilimyynnin kannalta, vaan sillä että yritys ostaa minun tuotteeni, jolloin heille myyntihinta on jopa 50 % pienempi kuin loppukuluttajalle. Tämä johtunee siitä, että yritys lisää hintaan omaan katteen sekä arvonlisäveron, jolloin heille jää 15 euron kännykkäpussista 4,6 euroa, mikä ei ole paljoa. Tuosta summastahan jälleenmyyjä sitten maksaa omat kulunsa, kivijalkakaupan, verkkokaupan taikka markkinapaikan kulut.

Mutta nyt en itsekkäistä syistä ajattelekaan jälleenmyyjää, vaan ihan suoraan itseäni.


Mitä hyötyisin jälleenmyynnistä?

  • Tuotteillani olisi kattava verkosto myös kivijalkaputiikeissa ja mahdollisesti verkkokaupoissa
  • Asiakkaan olisi helppo löytää lähellä ole jälleenmyyjä, jolloin hän voisi käydä tutustumassa tuotteeseen myös oikeassa elämässä, toisinsanoen pääsisi hiplailemaan tuotetta.
  • Saisin "levitettyä" tietoa tuotteistani myös niille, joita en pääse tapaamaan tapahtumissa (liikun melkolailla vain Turku-Helsinki -akselilla) tuotteisiini tutustumaan, eivätkä käytä verkkokauppoja / nettiä.


Entä mitä menettäisin?
  • Suora kontakti asiakkaaseen
    • Tämän menettäisin välittömästi. Rakastan sitä, kun voin tavata asiakkaani tapahtumissa tai kontaktoida häntä edes sähköpostin kautta. Palaute tottakai varmasti tulisi jämyjen kautta, mutta en saisi sitä suoraan asiakkailta
  • Rahaa
    • Jos tuotteen myyntihinta on minulla ulos 15 euroa, myisin sen jämylle puoleen hintaan (alv 0%), saisi olla aika iso jälleenmyyntiverkosto että tuo kannattaisi (ei siis puhuta mistään 1 - 2 jälleenmyyjästä joka myy muutaman tuotteen viikossa). Tai sitten myyntihinnan tulisi olla huomattavasti korkeampi. Tietenkin tässä olisi tukena oma myyntini verkkopuodissa sekä tapahtumissa, etten jäisi missään nimessä yksin jälleenmyyjien varaa.
"Uutena" tavaranvalmistajana tuotteen saaminen muuhun kuin tilimyyntiin, on käsityöalalla melko harvinaista. Varsinkin tällaisena aikana, kun riskit liiketoiminnassa on kovat, kun ei koskaan tiedä mitä isommassa taloudessa käy ja onko asiakkailla varaa ostaa tuotteita.

Näillä mietteillä olenkin nyt mennyt viimeiset kuukaudet. 
Alkaako etsimään jälleenmyyntiä vaiko ei? Siinäpä vasta kysymys.

2 kommenttia:

  1. Tärkeä päätös ja varmasti sitä kannattaakin punnita tarkkaan ja joka kantilta..itse en voi kommentoida kuin näin asiakkaan näkökulmasta. Tietty jos hinnat nousisivat aika reilusti, niin kyllä se voi karkottaa asiakkaita, jotka kokevat tuotteet itselleen liian kalliiksi.
    Itse tykkään asioida verkkokaupoissa ja tietysti asiakkaana on kiva, jos hinta- ja laatusuhde on hyvä ja omalle kukkarolle sopiva :).

    VastaaPoista
  2. Kiitos kommentistasi! :)
    En koe, että hinnankorotus olisi kovin hyvä vaihtoehto, koska tällä hetkellä kauppa käy kuitenkin hyvin tuolla hinnalla ja hintoja tulisi korottaa melkein pariinkymppiin kipaleelta, enkä koe että siinä olisi järkeä. :/

    VastaaPoista