maanantai 7. lokakuuta 2013

Miksi en anna alennusta pyydettäessä?

Olen jo miettiny tätä kirjoitusta useamman kuukauden, mutta nyt viimeisin asiakastapaus ja Susannan kirjoitus aiheesta kirvoittivat näppini koskemaan kirjaimiin ja antamaan ulos sen mikä on mielessä jo pitkään pyörinyt.

Aloitin nyt siis kokopäiväisenä osuuskunnan kautta syyskuun alussa. Tämä oli ratkaisu siihen, että halusin nähdä onko tästä hommasta mihinkään. Syyskuu mateli, mutta lokakuun on nyt jo ainakin pelastanut lauantainen Dear Design (josta lisää, kunhan saan meidän kuvaajalta kuvat).
Joulua innolla ja pelolla odotellen.

Lauantaisessa tapahtumassa eräs pariskunta tuli pöytäni luokse ja nainen ihastui kännykkäpusseihin. Hän tahtoi itselleen ison kännykkäpussin, josta hän saisi helposti kännykän. Pienempäänkin se olisi mahtunut, mutta hän halusi juurikin isomman. Tällöin kysyttiin hintaa ja kerroin pariskunnalle, että isompi on viitisentoista ja pienempi 14,50 €. Mies jo silloin näytti ilmeiltään niin pelästyneeltä, että miten tuo voi maksaa niin paljon. Mies tarjosi vastaehdotuksen: "10 euroa voin maksaa".

Jos olisin syönyt tai juonut tuossa vaiheessa, niin olisin varmaan tukehtunut. Sanoin, että kyllä kiltisti vastaten, että ei käy. Hinta on se minkä minä olen siihen määritellyt ja se on sen viisitoista.
En jankkaa hinnoista, totesin ystävällisesti: "Kyllähän sitä kiinalaista halpatuotantoa saa ihan sillä kympillä". Tämä on suomalaista käsityötä, enkä myy halvemmalla. En voi sille mitään, jos asiakas pettyy, kun ei saa riistohinnalla kännykkäpussia.

Tästä mietinkin, että joku voisi kysyä no miksi et myyny sillä hinnalla?
Ai, että antaisin oikeasti mahdollisuuden sellaiselle, joka muutenkaan ei arvota käsityötä, niin ostaa sen pilkkahinnalla, jotta hänen ei tarvitsi laisinkaan oppia arvostamaan käsityötä?

Kuva on Dear Designista, joka järjestettiin 5.10.2013 kauppakeskus Hansassa, Turussa.

Annan alennuksia, harvoin, silloin kun se on suunnitelmallista.
Tottakai sitä voisi antaa joka hetki alennuksia, mutta alennukset syövät kuitenkin katetta ja hinnan alentuessa, myynnin tulee kasvaa. Se ei auta, että alennan yhden tuotteen hintaa, jonka ostaa vain yksi ihminen. Saatika, tässä yllä mainitussa tapauksessa olisi pitänyt antaa ilman syytä 33 % hinnanalennus. Ja jo pelkästään yhdestä 15 euron kännykkäpussista pulitetaan valtiolle hieman vajaa 3 euroa ja jäljelle jääneestä summasta poistetaan kaikki muut lakisääteisetkulut sekä kiinteät kulut: esimerkiksi verkkokauppakulut, materiaalikulut, sähköt, koneet yms. juoksevat kulut, niin ei tuosta 15 eurostakaan tekijälle paljoa palkkaa jää.

Entä jos olisinkin antanut 5 euron alennuksen, mitä minulle olisi silloin jäänyt?
Tarkalleenottaen 3,71 € minulle kaikkien noiden lakisääteisten ja kiinteiden kulujen jälkeen. Yhden kännykkäpussin valmistamiseen menee noin puoli tuntia sekä sitten aika, minkä käyttää uusien kankaiden löytämiseen, verkkopuodin tuote- ja muihin päivityksiin, myyntipäivien tunnit ilman myyntiä, nämä katetaan sillä "ylimääräisellä" katteella, joka lisätään tuotteen hintaan.
Tässä on syy minkä takia en tosiaan anna sitä alennusta pyydettäessä.

2 kommenttia:

  1. Hyvä!!! Täysin samaa mieltä. Sitä voisi näiltä tinkaajilta kysyä, että alennatko sinä tuntipalkkaasi jos joku sitä älyää kysyä. En minäkään anna alennusta, paitsi siinä tapauksessa että asiakas ostaa useamman tuotteen ja summa päättyy esim 66,- niin sanon silloin 65 €. Nyt viime aikoina olen antanut tämmöisen hiusdonitsin kaupan päälle, mutta hinta tuotteille on ollut edelleen sama.

    VastaaPoista
  2. Juu, ehdottomasti voi kysyä jos tulee oikein ärsytyskynnys täyteen. Kyllä taisin todeta tuolle miehelle, etten minä(kään) tuntipalkkaani alenna. :)

    Ja tuollaiset tasasumman alennukset minäkin olen antanut, edellyttäen että maksetaan käteisellä. Korttimaksamisessakin tulee kulut mun katettavaksi, niin niissä en voi tulla vastaan, enkä halua lisätä kortilla maksajille esim. 0,50 euron korttimaksua, koska mielestäni se kuuluu piilottaa katteeseen. iZettle jopa taitaa kieltää sen korttimaksujen provikan perimisen asiakkailta, jos oikein muistan lukeeneeni heidän ehdot.

    Ja pienet kaupanpäällistuotteet on ihan ok, saa ihmiset hyvälle mielen, elleivät sitten asiakkaan tinkaa itse sitä siihen.

    VastaaPoista